Skip to main content

Gen-M yang makin pudar.

Semalam 1mei merupakan hari buruh yang disambut oleh semua rakyat Malaysia yang bekerja mahupun yang tidak bekerja. Contohnya pelajar sekolah dan juga kedai-kedai kecik di pasaraya pun tutup.

Semalam juga pelanggan-pelanggan talian m**is merayakan pesta seribu sms dengan seringgit. Nampak macam mewah dan membuatkan kegembiraan di kalangan pelanggan-pelanggan tapi tanpa difikirkan dengan teliti, bagaimana hendak dihabiskan 1000 sms dalam masa kurang 16jam. Itu belum dikira dengan sms yang gagal dihantar atas kesibukan talian.

Akhirnya berakhir dengan satu penyesalan sebab tidak sampai seratus sms pun yang dihantar kepada rakan-rakan. Lebih merugikan sebenarnya sebab mungkin bukan aku shj yang buat tapi juga ramai lagi, yg mengirim sms berbentuk lawak tapi dgn tujuan mengenakan dan perli orang lain terutamanya pemilik hp sendiri. Kalau dikira dalam seratus sms yang aku terima semalam, hanya kurang 15 atau 20sms shj yg mengandungi unsur2 nasihat atau intelek. Selebihnya tidak bole diterima pakai.

Isu yang pasti kurang diberi perhatian ialah kita masih tidak berhemah semasa mengaplikasikan penggunaan teknologi yang ada. Kita juga tidak memikirkan terlebih dahulu baik buruknya sesuatu benda yang ada, melainkan kita dikaburi dengan nilai 1000mesej HANYA dengan seringgit....nilah antara nilai2 kemanusiaan yang kurang diberi perhatian oleh masyarakat khususnya muda-mudi.

Bila berbicara muda-mudi ni dan nilai kemanusiaan, aku membuat analisis melalui pemerhatian yang generasi muda hari ini semakin pudar nilai bahasa dan adab ketika bercakap dengan orang yang lebih tua atau muda. Mungkin ini dianggap sebagai isu yang lama dan tidak perlu dihairankan, tapi semakin kita membiarkan dan mengabaikan, maka semakin itulah hidup kita akan diselubungi masalah. Pelbagai masalah dari sekecilnya sehinggalah membesar.

Kita suda tidak pandai untuk menggunakan bahasa yang baik dan lembut dalam bercakap. Jangan kaitkan isu ini dengan Kempen Budi Bahasa, sebab tidak ada kempen yang berjaya pernah dijalankan kerajaan.Semuanya bermula dari rumah, antara dua fenomena yang puncanya ibu bapa sendiri, gagal mendidik anak-anak. Seterusnya anak pula gagal untuk memahami dan menilai sesuatu perkara baik atau buruk.

Perkataan-perkataan seperti Bodoh la ko ni!....Sial btul!....Celaka....Setan.....Babi....dan kaum kerabat makian semakin menjadi norma hidup dan sebati.Gen-M pula smcm satu kemestian yang perlu utk diucapkan setiap hari...disinilah isunya,apabila menjadi kebiasaan antara kawan, maka apabila bercakap dengan orang yang lebih tua, seperti tidak ada rasa janggal dan tidak selesa.Mungkin mak bapa tak ajar....tu yang aku cakap semuanya datang dari rumah!

Kedua, mungkin disebabkan pengaruh ICT yg cukup luas dan tidak mampu disekat oleh ibu bapa, menyebabkan anak-anak semakin tidak terarah. Tapi itu alasan yang remeh,sebab sebagaimana yg aku katakan, anak-anak kalau dia faham dan tau untuk menilai sesuatu itu maka tidak menjadi masalah.

Nota Suara Aku menantikan bila akan ditemui Gen-M yang sejuk mata memandang, tenang jiwa berbicara....

Comments

Amin Ahmad said…
nasib baik kau sokong Chelsea..so, kena damai la dengan kau..hehe

1) tentang sms tu..hehe..nasib baik aku tak terpedaya. aku dah pesan pada kawan2. aku pun byk dpt sms tapi 50-50 antara yang bermanfaat dan tidak.

2) soal bahasa..ramai orang anggap ia soal remeh. lebih jauh daripada soal cakap2 tak sedap ni..banyak lagi yang perlu dibetulkan. tapi kalau idealisme ni tak tumbuh di dbp, kpt, fakulti bahasa..maka kita boleh terus berangan2.

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....