Skip to main content

Jangan Diikutkan Sangat Perasaan

ini merupakan post pertama ku yang akan bersuara mengenai perkembangan pertunangan ku... memang sudah lama ingin ku kongsikan dalam ni, tapi serasa ada berat sedikit untuk bercerita memandangkan lebih banyak negatif nya berbanding positifnya....

sejak dari awal lagi, aku kurang senang dengan jangkamasa yang lama yang perlu aku tunggu untuk sah menjadi suami, tapi aku faham jangan diikutkan sangat perasaan.... tidak seperti yang dirancang... bukan aku saja yang kurang senang... demikian dengan bapa... tapi apakan daya itu sudah dikehendaki dari sebelah pihak...

dan hari ini, ada sedikit kekuatan untuk aku menotakan apa yang terbuku dalam suara aku... sebelum tu, aku ingin menjawab apa yang ditanya oleh 'guest' yang tidak sudi memberikan namanya... boleh dikatakan satu komplen berkenaan blog ku ini... FYI, blog ni bukan bertujuan untuk mencari untung sebagaimana blog2 lain... bukan juga blog yang penuh dengan gosip2 untuk meramaikan pengunjung... blog ini hanya lah seperti nama nya... Nota Suara Aku.... suka aku untuk tulis apa yang ada dalam kepala ku...tidak berkaitan dengan orang tidak mengenali ku... tidak juga berkenaan dengan orang-orang tiada dalam kamus biodata aku... jadi, suka atau tidak, anda yang buat keputusan... teruskan membaca atau pun tinggalkan dengan kekecewaan, jangan diikutkan sangat perasaan...

berbalik dengan topik asal, tujuan post hari ni... aku cuba sebaik mungkin untuk mengharungi hari2 aku sebagai tunang... tapi aku perlu tegaskan, aku mungkin boleh digoncang, tapi jangan dicabut sekali2! maksudnya, aku boleh digertak atau disimbah dengan caci-maki atau penghinaan, tapi untuk aku merubah apa yang menjadi darah daging ku, yang membentuk siapa aku, adalah tidak mungkin... aku boleh mendengar suara orang lain, dan aku boleh ikut perintah orang,bak nasihat faizal, jangan diikutkan sangat perasaan, tapi tidak mungkin perintah tersebut akan membuat aku akur dan membuang apa yang telah menjadikan aku selama ini...

senang cerita, aku boleh bersabar dengan perangai orang yang mengada-ngada... tapi kesabaran ku tidak setebal Faizal.A.H... aku juga boleh tahan dengan penghinaan... tapi tidak mungkin akan sampai aku menggadai pendirian ku... aku suka berfikir masa depan... aku suka untuk memikirkan masa depan orang2 sekeliling ku.... mak bapa, adik-beradik ku, keluarga angkat ku... sebelum aku bersuara atau menulis nota, aku akan pandang masa depan... aku tidak mau apa yang aku suarakan akan memakan diri... kata orang, aku tidak akan buat keputusan mengikut kata hati semata2... kerana aku pegang jangan diikutkan sangat perasaan....

keputusan aku berikan mandat kepada tunang ku... maaf, aku tidak menjadi seorang tunang yang baik untuk nya... benar aku tidak layak untuk perempuan baik sepertinya... tidak mungkin aku layak menjadi pasangan perempuan yang cantik bak bidadari seperti yang ku gambarkan sebelum ini... tercoret sedikit kerisauan, dengan fi'il seperti ini, aku takut rumah ku akan bergoncang dengan perselisihan faham... aku akui, ahli keluarga ku majoritinya jenis panas baran, suka makan hati tapi itu tidak menggugat adik-beradik ku... kami sudah faham akan asam garam adik-beradik... tapi bila bertambah lagi seorang yang sama perangai, aku takut aku akan jadi rusa mati ditengah2... gajah bergaduh... diluah mati mak, ditelan mati bapa...

aku selalu pesan, jangan diikutkan sangat perasaan... pertengkaran memang biasa, tapi jangan diikutkan sangat perasaan... aku seorang yang senang untuk diramal, kalau aku bercakap maknanya aku tidak marah, tapi bila aku diam, itu memang aku marah... jadi jangan diikutkan sangat perasaan...

Nota Suara Aku ......*blank*....

Comments

Anonymous said…
if its for ur goodness let urself do ur walking!dont let anyone drive ur self if its juz ruin ur priority!
Abah Mui'zz said…
Nasihat itu betul, jangan ikut sangat perasaan. Samada ketika marah atau suka. Sebab bila diikut dalam keadaan itu, kita akan ada tendency untuk bertindak lebih dari kebiasaan.

Fikir, bincang, dan usahakan. Abah yakin insyaAllah hubungan Man akan baik2 saja nanti.

Abah dan ummi sendiri spjg bertunang, bergaduh hampir saban ketika, tapi alhamdulillah, dalam bergaduh2 itu pun, telah selamat mengharungi 10 tahun hidup bersama.

Tidak ada istilah manusia sempurna, walau sebaik manapun kita. Kena sama2 bertoleransi dan memahami, dan sama2 belajar menahan rasa bila perlu.

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....