Skip to main content

Lantera Timur dan AJL23

Pertamanya terima kasih kepada abahmuiz atas sumbangan lagu2 CT album Lantera Timur ni. Kalau tak silap aku, ada sebiji lagu lagi iaitu track nombor 10 yang tidak didengar.

Kalau dibandingkan dengan sanggar mustika(kalau tak silap album irama Msia sebelum ni), album lantera timur ni kurang mantap. Daripada 11 lagu yang aku dengar berulang kali, hanya 2 lagu yang menarik minat dan mesti dengar. Lagu Di Taman Teman sememangnya tidak boleh dinafikan kemantapan lagu ni ditambah oleh suara CT yang lemak2 berkrim gitu. Satu lagi lagu yang mesti dengar ialah Senyum Minang Manis di track8.

Bulan Yang Mesra dan Di Kayangan Kita bole dikategorikan sebagai boleh dengar la 3.5 skor dari 5. Lagu Ada Masa Mata, Bintang Malam, Rasa Antara Kita dan Seloka kategori boleh dengar juga tapi skor 2.5 dari 5.

Manakala 2 lagi lagu tidak menepati citarasa aku sebagai peminat lagu2 CT. Cinta ini sedikit kontemporari campur balada laju sedikit dengan suara soprano gitu2 la yang diadun dengan tidak begitu menjadi (kita manusia biasa). Dan lagu di track9 Joget Menanti Kasih adalah rentak joget yang biasa kita dengar. Kedua lagu ni aku tidak berat hati untuk meletakkan rating 1 dari 5 yang bererti tak rugi mendengar tapi rugi membeli. Sori CT! aku kena fair dalam menilai lagu.

Tapi dari segi lirik semua lagu memang kelas tersendiri. Seperti kata CT kalau lah jodoh tidak kemana...

Dah alang bercerita tentang muzik, aku ingin menyentuh sikit pasal AJL ke23 yang akan berlangsung Ahad depan.. Etnik Kreatif menyaksikan persaingan yang sengit antara ketiga2 lagu.. lebih2 lagi lagu Heliza dan Mawi(yang digantikan oleh Zahid).. memandangkan Zahid yang menyanyikan nya maka persaingan kembali terbuka untuk menyukarkan peluang Farawahida.. Lagu Cinta Berkalang juga boleh melonjak dalam kategori ini kerana mungkin desakan lirik Fedtri Yahya (aku tak nampak kekuatannya, tapi kejutan tetap boleh berlaku, mungkin kroni? siapa tahu...)

Balada
Walaupun Dingin diserap disaat akhir (macam AF pula ada kejutan2).. tapi sebagai peminat ZZ aku memilih ZZ asalkan kak Ziana mendinginkan betul2 lagu tu, insyaAllah balada milik akak... Azlan dan Azalea? hmm tidak menyumbang sangat kerana lagu ni berada diranking ke6 kategori Balada..siapa pesaing? Paling kuat Ayu kot... almaklum la lagu ni lagu juara OIAM musim ke2 dan penciptanya Aubrey dan Habsah Hassan (yeke?)...manakala Faizal (Coba!) meletakkan kekuatan vokal saja... itu aku punya pendapat...biasalah lagu2 ni lagu pilihan ku semasa separuh akhir hari tu...tapi siapa2 yg menang memang layak...

Pop Rock
hmm..mungkin PR juara lagu lagi tahun ni? sebagai Sabahan, Stacy (sumandakku) adalah pesaing paling hebat dengan kekuatan vokal dan stamina.. Estranged? hah ni memandangkan tahun lepas sudah juara AJL, mengikut rekod YANG PERNAH jadi juara jarang menjadi juara untuk 2kali berturut2... tidak pernah dalam sejarah AJL... CT dan M.Nasir pun buat rotation jadi juara lagu..lain2 lagu malas nak ulas...tapi tahun ni seperti tahun2 yang lepas, persaingan amat sengit dan sukar untuk melihat siapa juara lagu... yang penting pengkritik Hattan tidak layak menjadi pengkritik... lagu Rama2 (apake benda lagu dia nyanyi masa separuh akhir) cukup memalukan... demikian juga dengan pengganti lagu Separuh Masa... alo bro, jangan akibat kejutan budaya, nyanyi lagu separuh2 je...kesian The lima dan KRU...

Nota Suara AKu ni mengutuk orang pula... sekali sekali mengutuk tak salah kan...yeke? jangan lupa menyumbang untuk tabung Palestin anjuran NST dan boikot barang US dan Israel... adios!

Comments

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....