Skip to main content

3 Soalan

semalam aku datang opis untuk buat kerja yang tertangguh selama aku cuti kecemasan 3 hari minggu lepas... dan aku seperti mendapat semula sentuhan kerja yang hilang lebih kurang sebulan setengah... satu emel yang masuk membuka mataku dan membuatku sedikit hairan... emel dari Bos dengan ucapan selamat yang sangat mesra... kelihatan nya seperti ikhlas, namun dalam hati siapa yang tahu kan... aku teruskan kepada isi utama emel... Bos mengajukan 3 soalan yang memang menjadi soalan cepumas semasa interview... tapi dinyatakan dalam bentuk emel bagi memudahkan kita berfikir dengan lebih matang... berikut merupakan soalan nya...
  1. If you owned this company, what would you want to change first?
  2. Of all the things Management is doing, what would you like to know most?
  3. Of all the things Management is doing, what do you appreciate most?

sebelum aku menjawab soalan ini(yg aku fikir tidak akan aku jawab di sini)... aku terasa seperti suatu penghargaan dan aku sangat menghargainya bila bos meminta pandangan orang bawahan seperti aku... menganalisis satu persatu soalan ini, untuk soalan pertama sememangnya AMAT mustahil, bak kata orang sini 'macam mengolok-olok kau ni sama aku'... tidak mungkin orang semiskin aku yg makan pun berikat perut dapat memiliki syarikat ini... apalagi bermimpikan mempunyai syarikat utiliti yang dominan dan penting di negeri bawah bayu... namun begitu soalan ini seperti mengajak aku supaya membuat tempat aku bekerja ini sebagai milik sendiri... usaha dan semangat yang ditanam perlu sama seolah aku lah yang empunya syarikat ini... agak psiko juga soalan begini yang kalau lemah2 tenaga batin, boleh tewas....

soalan kedua merupakan soalan paling senang dalam ketiga2 soalan... soalan yang sepatutnya tidak perlu diajukan kerana aku memang selalu bertanya juga, apala yang dibuat oleh bos2 sampaikan dapat gaji yang besar... nda mungkin kerana master atau PhD yang diperolehi sahaja kalau nda ditunjangi dengan idea dan skil yang diorang miliki... adakah bos2 ini kerjanya hanyala mengarah (walaupun itula hakikat) dan memastikan 'Whatever it is, I want it done!'... sepertimana yg kerap digunakan oleh bos ku..

soalan ketiga, agak sukar untuk aku ingati apakah yang dilakukan oleh syarikat kepada ku... namun soalan ini mirip falsafah yang pernah aku dengar... Jangan ditanya apakah sumbangan negara kepada mu, tetapi tanyalah dirimu apakah sumbangan mu kepada negara... walaubagaimanapun, soalan ini masih rasional dan boleh dijawab dengan fikiran yang waras... dan mungkin Career Path...walaubagaimanapun, tidak semua mendapat peluang yang sama... bergantung kepada siapa yang menjadi ketua dan apakah misi dan visi nya... sepertimana pernah aku katakan sebelum ini, aku agak bertuah dan beruntung mendapat bos seperti Mr.Gan yang menjadi kebencian hampir keseluruhan pekerja syarikat ini... mungkin ini hanya pendapat sendiri tanpa mengambil kira sebarang bentuk analisa dan kaji selidik... namun, di setiap kebencian itu, tidak boleh dinafikan manfaat yang disalurkan tanpa disedari...

Nota Suara Aku mengharapkan sebarang idea bagi menjawab soalan2 ini... bukan jawapan yang aku mahukan...cuma pengetahuan dalam membuat pertimbangan untuk aku jawab...

Hari ini, aku sekali lagi menjadi tempat luahan perasaan yang remuk dan terluka akibat diduakan kekasih... sebagai kawan, aku berterima kasih sebab dipercaya... bukan mudah sebenarnya untuk kita menjadi tempat luahan kawan... tanya la diri sendiri, berapa ramai kawan yang mengadu dan meluahkan masalah mereka kepada diri anda... andai ramai, maka sememangnya anda memang sangat beruntung dan memang boleh dipercaya.... nanti aku notakan dalam post akan datang....ahh ni yg nda siok ni... janji nda pernah tepat.... adios!!

Comments

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....