Skip to main content

IKRAR

selamat hari minggu kepada yg membaca post ni di waktu yang tepat... kalau yang membaca hari isnin ka, selasa ka, rabu ka, khamis ka, jumaat ka atau sabtu ka, pandai2 la ucap selamat untuk diri sendiri ikut kesesuaian waktu k....

pembacaan novel Ketupat Cinta Musim Pertama (KC) sudah berada diperingkat pertengahan... dan alhamdulillah setakat ini, aku dapat sedikit input yang boleh memberi semangat dalam mengharungi kehidupan yang mendatang... walaupun novel ini mengusik jiwa dan mampu menyambung urat2 lawak ke otak dan disalurkan melalui muka untuk menggerakkan muka baik untuk senyum ataupun ketawa... disamping ilmu dan pengetahuan Islam yang diterapkan, penulis begitu kreatif menyindir situasi di negara kita yang tercinta ini... seperti Madrasah Makan yang disadur dari rancangan realiti semasa... tidak lupa dengan watak2 yang dipinjam dari watak2 politk negara ini... sekurang2 nya watak2 ini membantu aku untuk mengimaginasikan dengan lebih tepat watak2 yang ingin diceritakan oleh penulis...

oklah, apa yg sepatutnya aku ceritakan dalam post kemarin adalah berkenaan kerja aku sekarang ni... tidak dinafikan bulan Oktober yang baru berlalu tidak sampai sehari semasa post ini ditulis, sangat mencabar kredibiliti aku sebagai seorang pekerja di jabatan yang bertanggungjawab untuk membangunkan syarikat... bermacam2 kerja yang diberikan bos kepada kami semua... dan ini mengajar aku bahawa bukan senang menjadi bos lebih2 lagi kepada diri sendiri... sebagai bos kepada diri sendiri, aku dikehendaki untuk menentukan plan kerja yang akan dijalankan sepanjang tahun kewangan 2009/10... keadaan ini menjadikan aku sedar bahawa kerja merancang lebih sukar dari kerja menjalankannya... tidak hairanlah orang yang berperanan merancang kerja untuk syarikat dibayar lebih tinggi berbanding mereka yang menjalankan kerja2 yang dirancang... aku teringat pepatah "Orang yang gagal merancang, sebenarnya merancang untuk gagal".... ada benarnya pepatah ini...

bulan Oktober juga agak mencabar dari segi mental... hasutan dan galakan dari rakan2 sekerja supaya menulis surat untuk dipindahkan ke jabatan lain kerana tidak berpuas hati dengan layanan ketua jabatan antara yang getir untuk aku ambil keputusan... sebagaimana yang aku tulis sebelum ini tentang perangan dan sikap KJ aku ini, namun sehingga kini, aku masih belum mahu untuk menulis surat berkaitan... pendapat aku begini, mungkin betul kita tidak suka dengan bos kita, tetapi banyak yang perlu dipertimbangkan... pertama, adakah kalau aku berpindah ke jabatan lain, aku akan mendapat layanan lebih baik dari KJ sekarang?... kedua, adakah kalau aku ke jabatan lain, masalah yang dihadapi sekarang ini dapat diselesaikan? seolah2 kita ini pengecut dan tidak sanggup untuk menerima tekanan dari KJ, sedangkan inilah hakikat dalam dunia pekerjaan...kita tidak akan selalu mendapat apa yang kita inginkan kerana hakikat yang perlu disedari kita adalah pekerja bawahan... konsep dan pegangan yang perlu kita ingat BOS SENTIASA BETUL... ketiga, yang merupakan paling penting... Allah telah berfirman di dalam al-Quran, surah al-Baqarah ayat 216 :

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui".
ayat ini seperti menjadi satu pendorong dan motivasi kepadaku... justeru, aku mengambil keputusan untuk terus bertahan... keempat, apa yang aku dapat sekarang ni, kalau diteliti dengan lebih mendalam, sebenarnya merupakan satu nilai tambah dalam skop kerja aku... aku bersyukur sangat sebab skop kerja aku ni, jauh sekali dari apa yang aku pelajari di UPM dulu, juga berbeza dari kerja aku sebelum ini... sedangkan jarak masa itu baru mencecah 6tahun... Komunikasi + Retail + Pembangunan Organisasi (Pengurusan Risiko)... aku pasti tidak semua orang mempunyai pengalaman dalam bidang yang berlainan dalam tempoh yang singkat... dan aku menerima seadanya... aku hanyalah orang muda yang masih mentah dalam dunia pekerjaan, tidak sepatutnya aku berkira sekiranya kerja yang aku buat ini tidak berkaitan antara satu sama lain... mungkin akan dapat aku gunakan di masa depan... masa masih panjang untuk ditempuhi...
dan baru2 ni, mesyuarat bulanan jabatan sekali lagi, KJ memberikan aku tugas yang lagi baru... IKRAR! selaras dengan memorandum dari CEO, setiap anak syarikat mestilah mempunyai ikrar yang dibaca pada masa2 tertentu... senangnya menyebut kan, IKRAR... dulu disekolah macam2 ikrar kita baca... ikrar sekolah, ikrar pengakap, ikrar sukan dan macam2 lagi ikrar kita baca... dalam solat pun kita membaca IKRAR juga, yang disebut Doa Iftitah... yang membuat aku garu kepala ni, untuk memulakan sesuatu yang baru bukan nya mudah... ditambah lagi kita ini hanya insan biasa yang tidak mempunyai autoriti besar untuk memacu aktiviti ini... tapi aku redha, aku terima andai ini yang terbaik untuk ku...
Nota Suara Aku berasa lega akhirnya... inilah yang aku ingin catatkan di hari kemarin, tetapi semangat patriotik aku tu telah mengatasi post ini... sesuai la dengan Blog Nota Suara Aku, NSA lahir dari nota2 yang tercatat di kepala dan aku suarakan di sini, bukan untuk disebarkan dan untuk membangga diri, sebaliknya hanyalah renungan untuk aku di masa senggang supaya aku tidak lupa siapa aku dan bagaimana aku ini... semoga hari esok yang tiba, semangat aku untuk bekerja akan lebih produktif untuk kebaikan syarikat... kalau ada yang membaca post ni, doakan lah aku berjaya di masa akan datang.... perancangan jangka pendek... aku akan menjadi Ketua Pembangunan Organisasi dalam masa 5 tahun dari sekarang.... adios!!

Comments

Anonymous said…
AMIN AMIN AMIN. ALLAH MENCINTAI ORG YANG BERSABAR...

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....