Skip to main content

Bila Percaya Hilang

sekadar menjadi pembuka post hari ini... post ni dinotakan sebelum aku menjengah mimpi sebentar lagi... mau nda mau, aku rasa penting untuk membiarkan jari-jemari ku menari2 di papan huruf dan mengikut rentak yang didengarkan oleh kepala ku... post sebelum ini aku ada nyatakan tentang kawan ku yang menerima ujian yang sangat getir tentang cinta...


aku nda ingat berapa banyak cerita cinta aku pernah tulis dalam blog NSA ni... tapi yang pasti tidak ada satu pun post yang betul2 menjurus kepada kisah cinta ku... kalau ada pun, hanya lah di permukaan dan gigi air sahaja, tidak lebih dari itu... kalau aku nda silap juga, aku pernah bercerita tentang kisah kegagalan cinta kawan ku dan mungkin juga kakak ku tapi itu semua kisah lalu yang hanya lah sekadar menjadi sejarah untuk aku selak bila aku boring...


berbalik kepada tujuan asal aku menulis malam ni... kisah tentang kepercayaan yang hilang setelah dibina 8 tahun! lamanya... wah aku rasa kalau aku yg bercinta 8 tahun bermula sekarang, umur ku 34 baru kawin la alamatnya... sebagaimana aku cakap, aku 'belum' bercinta, dan pastinya belum merasa kecewa bila kekasih yang kita letak jiwa dan raga hanya kepadanya, curang atau cuba menduakan... tapi aku sudah berhadapan dengan orang2 yang mengalami kekecewaan bercinta... aku percaya cinta datang dari aura percaya antara satu sama lain... demikian juga perkahwinan adalah kesinambungan saling percaya...


aku bukan Cupid (Dewa Cinta) yang mempunyai panah asmara, menyambung semula penceraian, atau mengubat luka di hati... tapi sebagai kawan, aku rasa bertanggungjawab untuk memberikan semangat kepada kawan yang kecewa ni... aku sangat2 terkejut, sebaik aku masuk ofis kemarin, muka kawan ni tidak bermaya langsung... padahal dia baru balik dari menjenguk kekasih yang berkursus di sarawak... seperti tidak ada tanda2 dia patah hati dalam sms yang dia hantar jumaat lepas sebaik jumpa cewek nya... aku pun apa lagi, suka menyakat kawan, aku reply la dengan pesanan, "Hepi la jumpa bini, mengadu la tu macam2 kena buli la, mcm baby baru jumpa mummy, uwek2"... tapi dalam masa yang sama, aku pesan "Enjoy your holiday"... juga aku pernah bergurau 2minggu yang lepas, aku cakap kenapa nda bagitau cewek yang dia mau ke sana, dia cakap mau bagi surprise... okla aku cakap, kemudian aku sambung "bayangkan, masa kau jumpa cewekmu, tiba2 ada lelaki jemput dia balik kerja?" niat bergurau aku rupa2nya memang menjadi nyata... dan kawan ku memang sudah menjangkakan hal demikian... bukan bersangka buruk dengan cewek, tapi dia pernah terbaca sms yang agak pelik sebelum ni... bukan ibu/bapa saja mampu membaca gerak hati anak... rupanya pasangan kekasih pun mempunyai daya yang mampu membaca gerak hati... aku simpati dengan kawan ku...mungkin cukup latar belakang ini..

apa yang menjadi kunci utama sekarang yang aku ingin sentuh sedikit, adalah PERCAYA... bagaimana hendak diungkapkan ekspresi percaya ini? tidak akan kelihatan, tetapi andai percaya ini hilang atau hancur, kita nda payah sembunyikannya...kerana ianya jelas kelihatan... ini dapat aku lihat di wajah kusam kawan ku ni... sepertinya mayat hidup, sudah la kurus, mata lagi cekung mungkin menangis di tengah malam pekat gulita...senang cerita, makan tak kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena, berak tak lawas.... jika pernah mengalami perkara sebegini, cepat2 la setelkan takut2 bunuh diri pula....bunuh diri ndapa, kalau bunuh orang lain, siapa yang malu, mereka dan keluarga mereka juga....

bukan mudah untuk kembalikan rasa percaya dalam diri... sori adalah perkataan yang paling mudah diungkapkan oleh yang bersalah, tapi sejauh mana kekuatan sori dapat mengubat hati yang terobek... apapun, aku sangat respect kawan ku yang cekal menghadapi dugaan ini... katanya sayang memang la sayang, tapi bukan mudah untuk memujuk hati... bila petang, selepas dia luahkan segala yang terpendam, barulah nampak ceria sedikit...mungkin lega dapat dibuang segala yang terbuku...keceriaan yang muncul aku ambil peluang untuk mengusik lagi... aku perdengarkan lagu2 tangkap lentok seperti Hatiku Luka Lagi (Black Dog Bone), Kiss and Say Goodbye (The Manhattans), DugaanNya (Hujan) dan Tanda2 Patah Hati (Type-X)...kalau dihayati apapun lagu2 patah hati, seperti lagu2 ini memahami apa yang berlaku... cerita nya sama...cuma jangan la dengar sangat lagu2 begini k... aku ni jiwang2 juga kadang2....

Nota Suara Aku mendoakan agar kawan ku ni, cepat2 la pulihkan semula tenaga yang hilang... panggil balik tu semangat yang tertinggal di sarawak tu.... sudah pulih, jangan biarkan walau sesaat masa berlalu....pinang terus, 1minggu bertunang cukup....kawin la...orait! adios dan selamat malam....

Comments

Anonymous said…
hidup ni mmg gitu klu bukan lelaki curang c perempuan pla yg curang.tp pcaya dri klu kta jujur mest jumpa org jujur...sakit tu mmglah hy org yg terasa tu tau betapa peritnya tp lebih baik skrg dr sda kawin baru tembelang pecah nah sapa yg susah?usia hubungan yg lama bukan jaminan kesetiaan tp boleh jd juga sebab utama sudah bosan....jd?renung2kan & selamat beramal

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....