Skip to main content

MENCARI MAKNA KEPEMIMPINAN

Hari ini aku sempat singgah di ofis tempat praktikal dulu untuk jumpa dengan staf2 yang dulu tolong aku time praktikal walaupun result magang aku boleh dikategorikan sebagai teruk!

Dalam kesibukan membuat projek pula dikurangkan dengan jadual aku yang sangat sedikit sem ni, aku mencari makna kepemimpinan. Bukan untuk suka-suka, tapi ini sebagai mengisi masa lapang hujung minggu. Jadi aku ikut Pidato Kepemimpinan anjuran kolej sebelah. Pertandingan ni interkolej tapi aku bertanding atas nama sendiri sebab kolej tak sponsor!

Orang kata sambil menyelam minum air. Begitulah yang boleh digambarkan tentang aku hari ini. Bahkan boleh ditambah dengan memungut pasir di dasar sungai. Sebabnya, aku cari bahan ni di ofis lama aku. Buka web yang mesti ada register. Lepas tu sem ni pula aku ambil subjek komunikasi kepimpinan, jadi ini satu proses pembelajaran la juga. Ketiga nya, ini juga dapat mengisi masa lapang aku. Yang paling penting, apabila ikut program macam ni secara tidak langsung aku dapat menambah pengetahuan dalam bidang kepemimpinan ni. Insya-Allah kalau ada rezeki, menang dapat hadiah dan ini kan satu kebanggaan bagi aku.

Setakat ini, aku dapat mengetahui bahawa seorang pemimpin perlu mempunyai 3 asas iaitu Ilmu, Akal dan Amal. Pemimpin perlu mempunyai ilmu dalam bidangnya sendiri. Dalam konteks ini, ilmu yang perlu dimiliki oleh pemimpin ialah ilmu alam. Ilmu alam ni maksud aku ialah, mengenai alam sekelilingnya. Pemimpin berjiwa rakyat la senang ceritanya. Bila kita ketawa dialah yang membuat jenakanya, bila kita berpesta dialah yang mengalunkan iramanya, dan bila kita berduka dialah yang mengesat air mata kita. Tapi jika sebaliknya yang berlaku mereka ini tidak jauh bezanya dengan pemimpin jiwa berkarat!

Akal pula, semua orang berakal tapi sejauh mana kegunaan akal dan fungsinya khususnya sebagai pemimpin. Seorang pemimpin itu seharusnya boleh memimpin dan dipimpin. Pemimpin bijak untuk menentukan sesuatu keputusan berdasarkan pilihan yang ada. Bukannya ikut suka hati tanpa memikirkan akibatnya kepada rakyat. Pemimpin juga mesti menghormati orang yang dibawahnya jika ingin dihormati. Pepatah inggeris ada menyatakan dalam bahasa Melayu la aku terjemahkan. Anda tidak akan dihormati jika anda tidak menghormati. Bila berakal juga maka perancangan yang tersusun perlu diselitkan sebagai diari hidup supaya tidak kucar-kacir keadaan. Jika anda gagal untuk merancang, maka anda merancang untuk gagal! Ini pun pepatah Inggeris juga tapi aku takut kalau tulis dalam BI nanti salah pula grammar nya.

Amal. Inilah yang akan menentukan kredibiliti seorang pemimpin. Ramai orang tidak boleh memimpin sebab tidak ada kredibiliti. Cakap tidak serupa bikinlah. Apabila dia ingin perangi rasuah, maka kata-kata ini umpama di penjara janji. Semua orang akan memerhatikan sejauh mana ia menjadi pantang larang dalam kehidupan seharian. Selagi tidak dilanggar maka selagi itu kredibiliti beliau akan terjaga dan begitulah sebaliknya. Inilah juga tanggungjawab yang perlu dipikul oleh semua yang bergelar pemimpin.

Nota Suara Aku mengharapkan doa blogger supaya aku berjaya dalam pertandingan ni nanti. Sampai bertemu lagi di lain siaran( mcam siaran TV pula). Akhir sekali, bernafaslah dalam udara pemimpin di suasana pemimpin, duduk kita sebagai pemimpin, bangun kita juga sebagai pemimpin.

Comments

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....