Skip to main content

Telunjuk Tazkirah di Larang

Kesibukan tidak menghalang aku utk meluahkan rasa marah atas kebodohan masyarakat kita...Lantas tidak tertahan dgn tindakan yg akan diambil oleh mereka...

Sebermulanya begini, harini aku beli paper melayu, selak punya selak aku terjumpa keratan akhbar. Jabatan agama Islam melarang tazkirah sewaktu terawih dijalankan. Kalau kita ingat, bagi yg solat terawih di surau atau masjid, terdapat mcm2 cara yg digunakan oleh jawatankuasa utk mengimarahkan surau/masjid di bulan Ramadhan...

Antaranya, solat terawih 20 rakaat +3 witir......ada yg buat 8rakaat +3witir....selalunya yg buat 8rakaat ni ada lagi cabang2 nya. ada yg setiap dua rakaat dipenuhi dgn selawat dan doa...ada pula yg laju mengejar waktu...ada yg diselangi dengan tazkirah...

Jadi cabang ini yg mengungkit kemarahan ku....Di mana akal dan iman diletak oleh mereka ni? Salah kah kalau ada surau/masjid yg memenuhkan waktu yg singkat ini utk menyampaikan tazkirah? Kalau org tak datang surau/masjid, kita seru2 suruh datang. Kita terhegeh2 mengadakan majlis besar2an ceramah agama la konon....utk menyeru kepada kebaikan!

Lebih memalukan dan menjijikkan bagi aku, alasan yg diguna pakai tu adalah kita sibuk dgn keduniaan...ramai jemaah bekerja siang hari smpai malam, jadi keletihan menjadi sandaran larangan membuat tazkirah sewaktu terawih.....apalah bodoh sangat ahli ugama ni!

Kalau lah bole iman tu berlari dari hati mereka, nescaya kita akan nampak kelajuan iman berlari bersembunyi....

Kalau bole iman itu mempunyai wajah, mesti merah padam malu muka iman tu mempunyai tubuh badan yg busuk dan hodoh!

Di mana sebenarnya mereka(ahli ugama) ni?Aku tak nampak kewajaran ini....

Nota Suara Aku sedih dengan negara kita....sedih dgn watak dan peranan ahli Jabatan Agama Islam kita...bukan semua, tapi semuanya terlibat sama...moga2 kalau mereka ini ikhlas kerana Allah, walau sedetik di hati mereka, Allah akan bukakan pintu hati mereka ni di bulan yang penuh kerahmatan Allah....amiinnn

Comments

Anonymous said…
Inilah jadinya bila mereka membenar atau melarang sesuatu berdasarkan pada akal mereka bukan ilmu atau tuntutan dalam islam itu sendiri.

Mereka fikir islam itu berlandaskan pada akal fikiran mereka sahaja
Amin Ahmad said…
akal tak salah am oi..bukankah akal tu yg bagitau cik am bahawa apa yg mereka buat tu salah?

tarawikh ni bahasa arab tarweha (aku tak pandai eja)..maksudnya berehat-rehat. dulu nabi s.a.w. tak buat straight 8 atau 20 rakaat tapi nabi buat pastu berehat dan sambung lagi.

nabi tak wajibkan, malah nabi tak buat pun berjemaah. start zaman saidina umar r.a. yg buat jemaah dan 20 rakaat.

sekadar kongsi info. bab tazkirah ni, ni masalah org yg nak institusikan agama tapi tak kena gaya! kata lain - bangang! (huh, kurus pahala puasa aku..)
abiumar said…
Hehe itulah masalahnya bila institusi agama di politikan ... Tak gitu???

Itulah kita orang melayu smeua perkara na dikaitkan dengan politik...
Anonymous said…
Abah tak pasti dgn org lain, tapi abah fikir, dalam bulan Ramadhan inilah hati kita lebih lembut untuk menerima nasihat dan teguran yang disampaikan melalui tazkirah itu. Dan abah akui, tazkirah itu mampu untuk menarik minat orangramai sama2 bertarawih disurau atau masjid2.

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....