Skip to main content

Dalam Mihrab Cinta

Sebuah lagi novel yang aku habiskan baca dalam masa 1hari! satu kejutan juga untuk aku. novel ni bukanlah novel pilihan apabila aku melangkah ke kedai buku. apalagi harganya yang cukup telan liur jugalah.rm25.90. terpengaruh dengan penulis novelnya, Habiburrahman el-shirazy. novelis dari seberang yg menulis novel ayat-ayat cinta. aku tak banyak fikir terus ambil..sebelum aku terus kepada intipati novel ni, aku sepatutnya membeli novel tulisan Azizi Abdullah dan HM Tuah Iskandar. Tapi kadang2 aku membeli novel mengikut nilai yang ada dan ketebalannya supaya berbaloi dengan isi dompet. Memang ada satu novel AA yang nampak menarik Memoir Seorang Guru, tapi kegagalan aku membeli disebabkan ketebalan yang kurang. Jadi tunggulah lain kali aku beli juga tu.

Cerita yang menarik disampaikan oleh novelis seberang ni walaupun bahasa ada sedikit kurang difahami. Language Shock juga lah. Novel ni mengandungi tiga cerita dimulai dengan Takbir Cinta Zahrana, seorang wanita yang memilih jodoh smpi lanjut usia. Jodoh yang dipilihnya haruslah beriman atau menurut seorang kawannya separuh malaikat. Tetapi disebabkan Zahrana juga berpendidikan tinggi, justeru amat sukar mencari pasangan hidup yang sekufu dengannya..penderitaan yg dialami nya paling teruk adalah pembunuhan bakal suaminya (seorang penjaja keropok) sehari sebelum pernikahannya akibat dendam Dekan yg ditolak pinangannya oleh Zahrana. Memang hebat penceritaannya. Mampukah Zahrana menemui jodohnya sebelum ibunya menutup mata? Sendiri mau baca lah.

Kisah kedua ialah Dalam Mihrab Cinta. Namun sedikit mengecewakan dan terasa ditipu dengan cara 'marketing' sebab hanya separuh saja ceritanya disampaikan. Cuma bernasib baik jalan nya tidak ditinggalkan dengan persoalan. Mengisahkan fitnah yang memburukkan Shamsul sehingga keluarga nya tidak mempercayainya kecuali adiknya Nadia. Yang menariknya bagaimana Shamsul menebus malu yang ditanggungnya sehingga terpaksa merantau dan sekaligus membenarkan fitnah orang bahawa dia seorang pencuri. Desakan hidup dan doa dari ramai orang menemukan Shamsul dengan penjara dan pencuri..Sedikit sebanyak mengajarnya cara2 mencuri.

Kisah ketiga, Mahkota Cinta. CInta dua manusia yang ditemukan sewaktu dalam perjalanan ke Malaysia untuk tujuan belajar dan bekerja. Cinta makin berputik bila Zul menyelamatkan kegadisan seorang isteri(Siti Martini) dari suaminya yang tidak bertanggungjawab. Hingga membawa jatuh sakit Zul akibat menahan cinta. Hebat betul cinta karas Zul ni..tapi keduanya tidak sempat meluah kata cinta kerana keduanya malu tapi mahu. Dimanakah mereka akan dipertemukan.Dapatkan Dalam Mihrab CInta, satu dimensi baru novel/ penulisan (bagi aku).

Nota Suara Aku sedang menghabiskan novel kedua tulisan HM Tuah Iskandar. Sedikit yang dapat aku gambarkan penulis novel akan bercerita mengikut latar belakang nya. Cuma yang bezanya pengembangan imaginasi masing2 yang membuatnya lari dari situasi sebenar. AKU DIHATIMU.

Pembacaan novel dihujung minggu sedikit sebanyak mengurangkan keboringan aku di rumah.

Comments

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....