Skip to main content

BILA HATI SUDAH TERPAUT


Semalam aku hadir ke majlis Forum Perpaduan anjuran kolej keenam. Tajuknya seperti juga tajuk entry ku hari ini. Tajuk ini pada mulanya nampak macam kena pada hari yang bakal disambut oleh seluruh dunia iaitu Hari Valentine( kecuali aku) minggu depan. Membincangkan tentang hati dan perasaan.

Tapi sayang, tipah tertipu rupanya….forum ini bukannya membincangkan hati yang terpaut pada pasangan yang bercinta. Tetapi hati yang terpaut pada agama, rasa cinta yang tinggi kepada budaya dan keagungan cinta kepada ilmu. Namun dasar ketiga-tiga cinta ini ialah kecintaan kepada Allah pencipta kita.

Sesuailah hari ini hari Jumaat, maka aku pun mau juga berkhutbah lah dalam blog ini tambah pahala dan mengajak kepada ma’aruf. Kalau di Terengganu sudah memulakan khutbah dengan bantuan multimedia, aku menurut jejak mereka…..

Balik kepada topik, hati ini merupakan akar kepada manusia. Seketul daging yang sangat berkuasa dan berpengaruh kepada manusia. Jika pemeliharaan hati dijaga, dibajai dengan zikir dan ingatan kepada Allah, disirami dengan keinsafan dan diterangi dengan tanda-tanda keagungan Allah yang ada di muka bumi...insyaAllah yang lahir itu insan yang mulia disisiNya. Tetapi jika hati tidak dipelihara, tidak dibajai,disirami dan diterangi....hati akan mati, minda akan kabur, masyarakat akan hancur, dan kita akan terus hidup dan bernafas dalam lumpur.....akhirnya kita akan mati tidak berkubur, kalau berkubur pun tidak bernisan, kalau bernisan pun tidak bernama dan kalau tidak bernama pun biarlah hanya pada nisan, tapi tidak disisi Allah....itu sangat azab! Hati sudah terpaut pada agama...

Kemudian, hati terpaut di dahan budaya yang selama ini menjadi nadi dan identiti kita. Bermula dari adat dan adab, tatatertib, perilaku, tuturkata dan pakaian budaya akan sentiasa terpelihara. Tapi ada juga yang mengasingkan budaya lama dengan suasana kemodenan. Mentang-mentanglah bangunan semakin tinggi2, bergaul pun dengan orang puteh, bercakap dalam bahasa dunia maka berpendapat budaya lama tidak boleh dicampurkan. Kalau dicampurkan takut dan malu orang akan kata, lapuk dan kolot! Mereka berbangga dengan rambut diwarnakan dengan warna pelangi.

Nota Suara Aku berhenti setakat ini. Yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk itu kelemahan diri aku yang hina ini....selamat berhujung minggu kepada semua blogger. Jangan lupa Isnin kerja!!!!!

Comments

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....