Skip to main content

Jack & Bobby

seperti yang dijanjikan....
Hari ni ubah sikit topik dari yang selalu didengar dalam blog2…tapi tak tahu lah sejauh mana tak kedengarannya, sebab entry dalam blog hanya dibaca dan ditulis….kalau pun di dengar mungkin apabila membaca entry dengan kuat untuk pemahaman akibat keupayaan penulis membawa pembaca ke alam maksud yang lebih dalam….kan?

Semalam aku tengok siri Jack & Bobby....siapa pernah tengok iklan dalam tv3 mesti tau siapa watak utama cerita ni...dikisahkan dari kisah benar.....tapi mungkin dengan penambahan supaya cerita nampak menarik....tapi apapun jangan difokuskan dengan fakta2 yang mungkin wujud...sebaliknya pengiktibaran yang diselitkan dalam siri ni amat penting.....

Semalam cerita bagaimana ibu Bobby dan Jack ni seorang yang athies...tidak beragama! Bukan lah sesuatu yang mustahil di negara banyak negeri ni....Prof McCalister memperlekeh tentang kepercayaan pelajar2 nya yang beragama...bukan sahaja Islam...sebab yang bertanya tu seorang Islam....bahkan semua yang menganut agama.....apabila ditegur cara pengajaran nya yang didapati ‘bias’ sebab dia tidak beragama...Prof McCalister ni menggunakan isu ‘pengajaran dalam kelas’ yang selalunya bersifat neutral dan tidak memihak kepada sesiapa pun.... dalam kelas semua isu boleh dibincangkan tanpa mengambil kira perasaan dan sensitiviti!...semua nya atas dasar P&P.

Tapi kepercayaan nya tercabar bila Bobby cuba mempelajari agama yahudi daripada kawannya... warren(kawan Bobby) menceritakan dia akan melalui proses yang aku fahami sebagai khatan(lupa nama)...di mana selepas ni, seorang bapa tidak akan menanggung lagi dosa anak2nya....seorang anak diajar dengan konsep dosa-pahala oleh bapanya di sokong ‘rabai’.....proses ni menjadi satu tradisi turun-temurun dari dulu lagi...

Satu yang utama di sini, mereka sangat-sangat-sangat menekankan tradisi yang menjadi akar kepada penyatuan diorang....semua peringkat mengambil peranan kerana ianya isu yang penting....tapi bagaimana pula dengan masyarakat kita hari ini? Tugas mendidik agama diserahkan bulat2 kepada golongan agama semata2....anak2 tidak diberitahu dan difahamkan tentang konsep tanggung dosa sendiri apabila mencapai baligh. Anak2 hanya mengetahui dengan cara tidak formal....tapi mereka tidak! Disinilah antara kelemahan kita sekarang...

Berbalik kepada cerita ni....bobby bertanya kepada rabai tentang persoalan tanggung dosa ni...soalan yang tidak mungkin ditanya budak sebaya Bobby:-

“semalam saya dengar rabai kata kepada seorang budak, selepas ni ayah tidak akan menanggung dosa yang dibuat oleh anak lagi selepas melalui proses ini....ayah saya seorang katolik, ibu saya tidak ada agama...saya lahir sebagai katolik...tapi saya tidak mempunyai ayah....siapa yang akan tanggung dosa saya?”

Kisah ini menyingkap persoalan seorang yang sedang mengeksplorasi perjalanan mencari agama.....kebenaran....dan kepercayaan....yang sebelum ini tidak pernah diketahuinya dari seorang ayah dan ibu.....walaupun aku tersinggung dengan setengah2 jalan cerita ni....
Dengan ibu yang tidak mempercayai agama, kehidupan Bobby mengundang kemarahan ibunya yang selama ini mempersenda tentang agama....dia percaya bahawa apabila mempunyai agama, seorang itu tidak bebas dan terikat dengan peraturan agama....itulah serba sedikit jalan cerita seorang presiden Amerika Bobby McCalister....akhirnya seorang ibu akur, demi anak yang disayangi...membawa Bobby utk kali pertamanya ke gereja utk melihat budaya, tapi bukan kerana kewajipan agama....

Pertikaian mereka yang tidak faham agama ni, aku dapat rumuskan seperti berikut:
1. agama ni seperti penjara yang menyekat kebebasan tanpa mengetahui hikmah disebalik sekatan2.
2. agama seperti sebuah warisan yang kolot.
3. dalam pembelajaran dan pengajaran(P&P), semua perkara bersifat neutral, tidak ada frasa ‘perasaan’ dan ‘sensitiviti’ dalam kamus hidup mereka.


sebab tu tak mustahil keadaan orang yang mempersenda agama....agama orang lain bole utk dipersenda tapi tidak untuk agama Yahudi...tu lah prinsip diorang .....

Nota Suara Aku membebel dengan isu yang mencapah dan bertabur tidak tersusun, sebab aku takut tercicir....nota ni terakam mengikut rakaman perjalanan imaginasi. Tapi semoga dapat aku berkongsi sedikit hidangan untuk santapan....jemput makan!

Comments

Amin Ahmad said…
Aku tengok juga..best!
abiumar said…
assalamualaiukum.........

Memang asal sandakan ke ? Saya pernah bertugas disandakan 2000 - 2005.

Salam perkenalan

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....