Skip to main content

Salam Maal Hijrah- Monolog dan Transkrip

Salam Maal Hijrah kepada semua.

Post kali ni agak berbeza dari yang pernah aku suarakan. Buat pertama kali nya post ni dibuat di rumah ku sendiri di sandakan hasil pinjaman broadband dan laptop dari abg ipar ku.. agak sukar juga untuk post ni, tidak serasi dengan keadaan sekeliling yang selalunya formal dan sunyi, dan aku kurang untuk melontarkan apa yang terbuku dalam kepala hotak aku..

Mungkin bila di rumah, aku kurang didedahkan dengan segala macam hal yg berlaku di sekeliling. Almaklum la, aku ni lebih suka berkurung dalam bilik dari mencampuri hal di luar yang sedikitpun tidak berkaitan dengan hidup aku. Justeru, tidak yg harus dan perlu untuk aku ceritakan dan komplen...kurang sikit dosa mengutuk orang kan...

Namun masih ada yang boleh dikongsikan, sebelum aku bersuara nota kali ni, aku melawat (ikut istilah Am) blog blogger yang biasanya aku lawati, dan seperti juga kerja, blog ni akan sunyi dari epekan, klinik tidak berdoktor dan segalanya yg biasa berlaku..

Aku masih dibelenggu satu perasaan berontak dalam hati yang tidak pernah meletus, perasaan yang kembali setelah beberapa lama tidak menunjukkan taring.. Aku berharap tahun ni bukan hanya tahun yang bertukar daripada 1429Hijrah kepada 1430H, aku juga berharap agar berontak ini tidak akan mencemarkan kehidupan aku yang kelihatan putih dan tenang.. apalagi masa yang bertukar kulit menjadi sejarah ini tidak membuatkan aku bangga menjadi manusia..(agak ekstrim bahasa yg aku gunakan) tapi ini sajala bahasa yg menceritakan NSA.

Dan berontak itu, memberi kesan aku tidak boleh melelap mata sepanjang malam dan tiba2 aku mengambil kunci kereta dan meluncurkan diri membelah jalan yang sunyi untuk mencari makna berontak ini...

NSA tinggalkan post kali ni dengan monolog yang sudah lama membuku di hp untuk di Nota kan..

Monolog dan Transkrip
Monolog Aku
Meronta ingin dilepaskan
Meneroka ketenangan yang suatu ketika pernah singgah
Aku ingin kekal dengan redha Allah,
Tapi aku lemah
Lebih aku lemah bila tenggelam
Aku menutup telinga dari mendengar berontak
Aku menutup mata dari melihat telunjuk tidak berotak
Tiada tahu bercakap kesengsaraan
Tiada mahu mendengar teriak
Bukan syurga itu yang ingin ku diami
Kerana aku tidak pernah melihatnya
Bukan bidadari itu yang ingin ku dampingi
Kerana aku tidak pernah terpikat dengan pesonanya
Benar diuji hambaNya yang dicintai
Penyiksaan jiwa yang amat pedih
Dan aku cuba untuk tidak kalah dan menyerah
Aku ingin kecintaanMu ya Allah
Namun transkrip ku tidak setuju...
HamZahidi
1 Muharram 1430H
Sandakan

Comments

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....