Skip to main content

Yakitate! Japan

hari ni aku kembali menyambung tugas bekerja selepas bercuti yang agak panjang juga la... dan agak mengejutkan dan merunsingkan sedikit aku sehari sebelum raya aku diserang demam panas lagi.. nampaknya antibodi aku semakin kerap gagal mengekang kehadiran virus penyakit ni... semalam driving balik kampung dari sandakan hampir eksiden kerana tergoda oleh silau lampu kereta bertentangan mengakibatkan aku tidak perasan hampir mencium kereta depan, syukur pemanduan dimulai dengan lafaz basmalah...berkat la tu...

cuti raya aku ditemani dengan menonton yakitate japan...anime jepun berkenaan Azuma Kazuma dengan cita-cita membikin roti Japan...69 episod terpaksa dihabiskan dalam masa 5hari bercuti sesuatu yang menyeronokkan...apalagi bapa pun hairan kenapala anak lelakinya ketawa terbahak-bahak malam-malam sorang-sorang lagi tu...hah itu la penangan anime jepun ni..sesuatu yang perlu dicontohi oleh semua pembikin kartun MALAYSIA. tidak salah untuk kita mencipta kartun atau karektor yang tidak masuk akal atau pun luar biasa asalkan mendatangkan faedah dan pengajaran kepada yang menonton khasnya kanak-kanak yang menjadi tarikan utama kartun.. bukan nya aku ni kanak-kanak, tapi walaupun sasaran nya kanak-kanak namun pengisian yang terkandung di dalam penceritaan kartun semacam ini mampu memberi kesedaran, kekuatan dan keinginan kepada orang dewasa juga... aku perasan ion-ion dalam badan ku seperti bertindak balas bila sampai bab menang nya Azuma dalam setiap pertandingan... di akhir hepi ending nya, timbul kekuatan dan keinginan untuk aku berjaya sepertinya...bukan dalam bidang roti saja, tapi apa juga bidang yang kita ceburi dan minat... capai lah ia supaya kita tidak dianggap hanya berfantasi dan tinggal dalam angan2 semata...

kalau kita selidiki dan kaji kartun2 buatan tempatan, mesej yang cuba disampaikan terlalu remeh atau ringan sehingga tidak sesuai ditonton oleh ibu2 bapa2 lantas merasuk ke minda anak2 supaya tidak juga menonton nya kerana mesej yang disampaikan terlalu ringan (maksud aku sudah ada dalam jiwa kanak2)... kalau pun tidak ada, mesej yang cuba disampaikan terlalu zuhud bagi budak2 yang dianggap mustahil ada pada jiwa kanak2 kerana penceritaan yang tidak jelas mahupun tidak berpijak di bumi yang nyata... itu belum lagi dimasukkan kualiti kartun kita yang tidak seberapa baiknya...

penceritaan yang terlalu serius juga menjejaskan kanak2 menyerap mesej yang cuba disampaikan oleh pelukis dan penerbit kartun2 kita.. begitu juga dengan kurangnya elemen penceritaan sejarah dan hubung kaitnya dengan keadaan kita hari ini, menjadikan ianya semakin gagal...kalau macam kertas yang tidak berguna, kita remuk2 kan..tidak cukup dengan itu kita pijak pula sampai lumat...tak cukup lagi kita....tak tahula apa lagi kita buat sampai hilang sifat kertas tu...demikian la analogi yang boleh aku gambarkan... kalau yang membaca tak bole gambar, apa bole buat...

Nota Suara Aku akan berhenti di sini untuk tika ini... hendak disambung ke satu bab lain berkenaan tragedi bukit antarabangsa, tapi melihat panjang-lebar nya cerita yakitate ni...aku berhenti di sini dulu... namun sebagai sinopsis (cewah macam promote blog pula)... aku akan mengulas tragedi ni dari satu sudut yang mungkin kita perasan tapi majoriti nya tidak nampak..seperti berkaitan dengan raya korban juga...antara korban, terkorban, dan pengorbanan... adios!

Comments

Anonymous said…
Wah Man kena juga jangkitan dari Am ya hehehe

Sekarang kartun bukan macam dulu, kebanyakkan memberi peringkatan tentang kehidupan pada kita terutama tentang sifat tak putus asa

Popular posts from this blog

Hari Raya Hari Yang Mulia

Hari Raya Hari Yang Mulia.... macam lirik lagu la pula kan. . . . Nampaknya ramai sudah yang membeli baju raya walaupun Puasa pun belum. Tidak kurang juga ramai sudah yang mula mencari penawar untuk dapatkan kulit cantik masa hari raya nanti. . . . Ada yang risau parut di muka tidak hilang sebab raya tahun ni hendak berkunjung ke rumah bakal mertua. Mesti stress mampukah hilang dalam sekelip mata atau waktu yang singkat ni. . . . Namun berhati-hati dalam memilih suplemen untuk menghilangkan parut jerawat. Jangan pilih yang murah dan cepat kesannya tanpa melihat bahan, ramuan dan kandungannya. Paling senang lihat saja yang mendapat kelulusan KKM. . . . Hendak saya berikan cadangan yang selamat, berkesan dan terbukti selama berpuluh tahun? . . . Baiklah, bro cuba! . . . Sesiapa yang ada parut jerawat tu tapi dibawah bajet, ditambah lagi dengan waktu sekarang ni waktu tengah bulan kan, bro cadangkan untuk ambil Vitamin E Shaklee. . . . Memang best untuk pudarka

Aku Masih Ada

Hari ni baru ada kesempatan masukkan entry. Inipun entry yg sekadar menunjukkan aku masih wujud dlm blog ni..bercerita tentang kerja yg buat sekarang ni, masih hijau rasanya dalam bidang ni. Hakikatnya memerlukan ketabahan dan tetap dengan matlamat yang ingin dicapai...Kalau diikutkan mau juga kerja yang lebih bagus, tapi mungkin ini yang dikatakan cabaran dalam alam pekerjaan...Aku cuba untuk bertahan dalam 2-3bulan lagi... Esok mau pg interview satu kerja yang lebih bagus..insyaAllah dapat kerja tu lagi bagus.... Dalam seminggu dua ni, kita banyak didedahkan dan disogok dengan berita yang kadang2 mengelirukan... Dan aku mau petik cerita komen yang diberikan oleh bekas PM kita terhadap Pak Lah...Pada pendapat aku, ni cuma satu bentuk propaganda daripada bekas PM kita bagi menyelamatkan reputasi Pak Lah yang dari hari ke hari dapat dilihat semakin lemah. Tengok bagaimana respon daripada semua menteri2 yang menunjukkan sokongan yang padu terhadap PM kita ni. Dengan adanya sokongan sebeg

Terkini Nota Suara Aku

Assalammualaikum... Baru ada peluang tuk post entry baru, rasa sedih sebab jarang entry atas kekurangan facility di sini, bukan apa, tapi keadaan cc yg kebanyakannya sibuk dan bising dgn budak2 yg main game mendatangkan ketidakselesaan dan meninggalkan mood utk buat entry. Ni baru dpt satu tempat yg sunyi dari bunyi bising. Kemarin store aku baru abis stocktake yg memenatkan tapi keputusan yg diperolehi bole dikatakan baik bagi store baru dan pertama kali stocktake...mungkin org yg xkeja retail xtau, jd xpaya xplen sbb xpenting pun. Bila penat kerja, ditambah dgn stres di tempat kja, ak ambil keputusn utk bercuti dgn poket kosong....hahaha, bole ka begitu? nda bole pun kasi bole sj....awal bulan 8, aku mau pg kl jmpa kwn2 yg suda lama nda jumpa.. Bukan tu ja, ada hal lebih penting aku mau g kl...kononnya utk memujuk kwn utk balik kg slps ditinggalkan 'kwn'...kesian tu ada bila mengenang tragedi ni...adakah aku bakal jd hero spt Optimus Prime yg berhutang nyawa dgn wickwicky....